QUALITY OF TRAINING PRACTICES IN HEALTH PROGRAMS
DOI:
https://doi.org/10.59514/2027-453X.2773Keywords:
Quality, Quality conditions, Training practicesAbstract
This article presents the panorama of the training practices of the programs in the health area, and specifically the experience of the programs in the health area of the University of Tolima based on the guidelines expressed by the quality assurance model in where two sectors converge: education and health. The review begins from the implementation of agreement 000003 of 2003 until the year 2021, the date on which the Ministry of Social Protection issues the Model for the evaluation of the teaching-service relationship for health programs.
The question that motivates the review is: Are the guidelines established by the quality assurance model in training practices evident in the training practices? Initially, the normative framework of the teaching-service relationship is presented, which involves two sectors: Health and Education; secondly, the model of the quality conditions of the training practice scenarios; to finally consider the experience of the implementation of the quality assurance model of the training practices in the programs of the health area of the University of Tolima.
Downloads
References
Carmona, C., Tirado, A., y Orozco, I. (2019). Percepción de los gerentes y directivos de las IPS públicas del Área Metropolitana del Valle de Aburrá sobre los convenios docencia-servicio en salud. Med UPB, 39(1), 23-30. https://revistas.upb.edu.co/index.php/medicina/article/view/313/198
Franco, C., Olarte, G., Quintero, M., y Moreno, Y. (2019). Caracterización de las prácticas pedagógicas del programa de enfermería de Unisangil. Pedagógicos, 10(1), 8-24. http://ojs.unisangil.edu.co/index.php/revistaspedagogicos/article/view/31/26
Jaramillo, C., Vélez, C., Giraldo, A., y Arboleda, V. (2020). Escenarios de práctica formativa en el modelo de salud colombiano. Educación médica, 34(3), 19-49. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n3/1561-2902-ems-34-03-e1949.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2021). Modelo de evaluación de la docencia servicio para el desarrollo de programas académicos en salud .Comisión Intersectorial para el Talento Humano en Salud-CITHS. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-403336_Documento_00.pdf
Ministerio de la Protección Social. (2014). Aproximaciones al Modelo de Relación docencia-servicio. https://docplayer.es/25096383-Aproximaciones-al-modelo-de-relacion-docencia-servicio-modelo-de-evaluacion-de-las-practicas-formativas.html
Ministerio de Salud. (2018). Política Nacional de Talento Humano en Salud. Minsalud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/politica-nacional-talento-humano-salud.pdf
Vélez, C., Jaramillo, C., y Giraldo, A. (2017). Docencia-servicio: responsabilidad social en la formación del talento humano en salud en Colombia. Educación Médica, 19(52), 179-186. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.08.002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Si el manuscrito es aceptado para publicación los derechos de reproducción serán de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad del Tolima. Ninguna publicación, nacional o extranjera, podrá reproducir ni traducir los artículos ni sus resúmenes con fines comerciales, sin previa autorización escrita del Comité Editorial de la revista Edu-Física.