PROGRAM FOR THE DEVELOPMENT OF AQUATIC MOTOR SKILLS OF PROPULSION, BREATHING AND FLOATING IN THE MINORS CATEGORY 8-10 YEARS OF CLUB CEDA.

Authors

  • María Alejandra Contreras Acevedo U.D.C.A
  • Álvaro José Gracia Díaz U.D.C.A

DOI:

https://doi.org/10.59514/2027-453X.3050

Keywords:

Natación, Deportes acuáticos, Destreza motora, Educación y entrenamiento físico

Abstract

Introduction: Learning to swim is important to achieve greater balance in human motor development, which has repercussions on comprehensive development, personality and, above all, behavior. Objective: To gain experience in the field of sports training, and also strengthen knowledge through work and development of aquatic motor skills of propulsion, breathing and flotation in children under the age of 8 to 10 years of the CEDA club, for thus, contribute to the process of sports initiation; as a Methodology: a bibliographic review was carried out in the different databases through search equations, where no articles were found at the local, regional, and national levels, but at the international level, 19 articles were found; the project has a qualitative approach, because the level of children's aquatic motor skills will be determined according to value, as well as being cross-sectional where the relationship between the training process and the development of aquatic skills will be determined. Results: expected during the process is to strengthen the practice of sport, through a significant and comprehensive improvement in the basic components of sport. Conclusions: The theoretical foundation received on Sports Pedagogy and research in the Sports Sciences program, favored the success in the application of this Practice 1 work, which implied having appropriation of that knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, N. y Díaz, G. (2016). Adquisición de Habilidades Motrices Acuáticas en Niños de 3 A 11 Años. Revista Kronos, 15(2), 1-8.

Buele, M. (2016). Influencia del juego en el proceso de enseñanza aprendizaje en la iniciación de la natación en niños de 5 años. Unidad Académica de Ciencia Sociales, Machala, Ecuador.

Carchi, D. (2015). Proceso enseñanza aprendizaje de fundamentos técnicos de la natación con recursos adecuados para los niños de 8 a 10 años. Unidad Académica de Ciencias Sociales, Machala, Ecuador.

Espinosa, G. (2017). La práctica de la natación como un medio para potenciar el desarrollo motriz. Machala: Universidad Técnica de Machala.

Mármol, O. y Mocha, J. (2017). La enseñanza aprendizaje de la natación para el dominio de las habilidades motoras en niños y niñas de 6 a 12 años en el Centro Turístico la Rueda. Universidad técnica de Ambato Ecuador

Noble, J. y Cregeen, A. (2001). Natación para niños: juegos y actividades. Madrid, España: Editorial Tutor.

WEBGRAFÍA

González, C. (2015). Aprender a nadar desde chico es mucho más que una herramienta preventiva. El Mercurio Retrieved from https://bibliobd.udca.edu.co 2091/docview/1746807614? accountid=47900.

Quinto, E. (2016). Actividades lúdicas y su influencia en el desarrollo de las cualidades básicas en la natación en los niños de la de escuela deportiva municipal Samborondon. Recuperado de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/26694.

Published

2023-10-07

How to Cite

Contreras Acevedo, M. A., & Gracia Díaz, Álvaro J. (2023). PROGRAM FOR THE DEVELOPMENT OF AQUATIC MOTOR SKILLS OF PROPULSION, BREATHING AND FLOATING IN THE MINORS CATEGORY 8-10 YEARS OF CLUB CEDA . Edu-física.Com, 15(32). https://doi.org/10.59514/2027-453X.3050