P. Curricular Relevance curricular and intercultural in social sciences, fifth grade, Pueblo Nuevo Isla Grande Educational Center Tumaco. Colombia

Authors

  • Reisner Ravelo Autor
  • Leonardo Padilla Orbes
  • Jesús Humberto Paredes Mora

Abstract

This research result article has the objective of understanding the curricular and intercultural relevance in the area of ​​social sciences in the fifth grade of primary basic education, in the Pueblo Nuevo Isla Grande Educational Center, municipality of Tumaco, qualitative research where they were approached made with the purpose of recognition, interpretation and understanding of the manifestations of a social group schooled in areas of cultural diversity. The method used was the documentary analysis under the four (4) moments of the CIPP model (Product, Input, Process and Product). The results found reveal that curricular and intercultural relevance is a partial practice in its constitutive elements and relationships, which require conceptualization adjustments, proposals and collective actions based on a collective reflection with discussion of its problems, autonomy and the efficiency profile on its educational and social function. It is concluded that developing intercultural relevance requires building a shared vision and action, where it contributes to the design of proposals that strengthen the community, institutional and curricular horizon, around problems, the evaluation of exchanges and the intention of the controversy of the curricular context surpassing the univoca visions as academic satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias

Alcántara, Armando; Zorrilla, J F. (2021) Globalización y educación media superior en México. En busca de la pertinencia curricular Perfiles Educativos, vol. XXXII, núm. 127, 2010, pp. 38-57 Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación Distrito Federal, México

Álvarez-Gayou Jurgenson, JL. Camacho y López, SM. Maldonado Muñiz, G. Trejo García, CÁ. Olguín López, A. Pérez Jiménez, M. La Investigación Cualitativa. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. HTTPS://WWW.UAEH.EDU.MX/SCIGE/BOLETIN/TLAHUELILPAN/N3/E2.HTML

Bárcenas, O. Ramiro. (2009). Pertinencia: una dimensión de la calidad de la enseñanza. Valor intrínseco en las relaciones encaminadas al consenso de las normas y los contenidos curriculares. Tiempo de Educar, vol. 10, núm. 20, julio-diciembre, 2009, pp. 349-378 Universidad Autónoma del Estado de México Toluca, México. En: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=311/31112987004

Botero Álvarez, J (2012). Entrevista al Viceministro de Educación Superior. Revista Institucional Del Icetex. El Reto De La Pertinencia, Conexión entre sociedad y universidad, Educación y Desarrollo. https://portal.icetex.gov.co/Portal/docs/default-source/documentos-el-icetex/revista- institucional/educacionydesarrollo_4ed.pdf

Castillo Guzmán, E., & Guido Guevara, S. P. (2015). La interculturalidad: ¿principio o fin de la utopía? Revista colombiana de Educación, (69), 17-44.

Cebotarev, E. A. (2003). El enfoque crítico: una revisión de su historia, naturaleza y algunas aplicaciones. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(1), 17-56.

Contreras Sierra, Emigdio Rafael El concepto de estrategia como fundamento de la planeación estratégica Pensamiento & Gestión, núm. 35, julio-diciembre, 2013, pp. 152-181 Universidad del Norte Barranquilla, Colombia.

Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista general de información y documentación, 28(1), 119.

Mata (2019). El enfoque cualitativo de investigación. 28 mayo, 2019. Investigalia. Sociólogo. Profesor universitario con experiencia en Investigación. Co-fundador de Investigalia. Contacto: luisdmata@investigaliacr.com

Ministerio de Educación Nacional de Colombia, C. D. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Ley general de educación.

Muñoz Canales CA. (2010) Ingeniero Comercial, USACH PhD in Business and Management, University of Nottingham, Reino Unido. https://fae.usach.cl/fae1/docs/opinion/De_Que_Hablamos_Cuando_Hablamos_De_Oportunidades.pdf Universidad de Santiago de Chile

Puga, C. (2009). Ciencias sociales: Un nuevo momento. Revista mexicana de sociología, 71(spe), 105-131.http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188- 25032009000500005&lng=es&tlng=es.

Rodríguez, M. L. R. (2007). Aplicación Del Modelo De Evaluación Cipp Al Programa De Ciencias De Una Escuela Del Distrito Escolar De Juana Díaz (Doctoral Dissertation, Universidad Interamericana De Puerto Rico).

Sánchez Regalado N.P. (2012). El currículo de la educación básica en México: un proyecto educativo flexible para la atención a la diversidad y el fortalecimiento de la sociedad democrática Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. (2012) Volumen 10, N° 4

Tünnermann C. (2000). Pertinencia y calidad de la educación superior. Lección inaugural. Guatemala. http://biblio2.url.edu.gt:8991/libros/leccion%20inaugural2006texto.pdf http://iep.udea.edu.co:8180/entornoPGU/bitstream/123456789/258/1/Pertinencia%20Calidad%20Educacion%20Superior%20-CarlosTunnermann.pdf

Published

2022-01-01

How to Cite

Ravelo, R., Padilla Orbes, L. ., & Paredes Mora, J. H. . (2022). P. Curricular Relevance curricular and intercultural in social sciences, fifth grade, Pueblo Nuevo Isla Grande Educational Center Tumaco. Colombia. Revista Perspectivas Educativas, 11(1). Retrieved from https://revistas.ut.edu.co/index.php/perspectivasedu/article/view/2516

Issue

Section

Artículos de investigación