APPROACHES TO LEARNING IN NURSING STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.59514/2027-453X.2771Keywords:
Nursing Students; Learning Approaches.Abstract
Self-evaluation in higher education programs yields results that raise new questions given the characteristics that are identified in each level. In Nursing programs, there are variables in the students that can affect learning such as age, employment relationship that motivate them to investigate the learning approaches that students adopt in the face of these variables. Objective: To identify the learning approaches and their relationship with the age, the academic average and the work situation of the students of the Nursing program. Methodology: Descriptive study, with a sample of 74 students from the III to VIII semesters of the nursing program, the information was collected with the RSPQ-2F instrument. Result: The deep focus predominated in 38% of the students, followed by 25% in superficial focus, 37% was located in a strategic / indeterminate focus, no significant statistical differences were found with age, academic average and their employment relationship today. Conclusions: The identification of the type of learning approach that each student adopts allows teachers to project strategies to strengthen quality learning. It is pertinent to investigate other variables that influence learning approaches, since the scientific literature on Nursing students is scarce.
Keywords: Nursing Students; Learning Approaches.
Downloads
References
Abalde, E. et al. (2001). Los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios españoles. Revista de Investigación Educativa, 19 (2), 465-489
Alonso, A. L., López-Aguado, M., Millán, I. G., & Martínez, E. F. (2012). El ocio y los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios de enfermería. Revista de Investigacion Educativa, 30(1), 53–70.
Biggs, J., Kember, D., & Leun g, D. Y. P. (2001). The revised two-factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F. British Journal of Educational Psychology, (71), 133–149.
Biggs, J. (2001). Teaching for Quality Learning at University (3ª ed.). Buckingham: Open University Press.
Hernández, F., María, R., & Avilés, H. (2005). Enfoques Y Estilos De Aprendizaje En Educación Superior, 16, 283–299.
Hernández Pina, F., García Sanz, M. P., Martínez Clares, P., Hervás Avilés, R. M., & Maquilón Sánchez, J. (2002). Consistencia entre motivos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 487–510. http://doi.org/10.6018/99031
Hernández Pina, F., & Hervás Avilés, R. M. (2005). Enfoques y estilos de aprendizaje en educación superior. Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 16, 283–299. Retrieved from http://www.uned.es/reop/pdfs/2005/16-2-2 - Fuensanta Hernandez.PDF
Juárez Lugo, C. S., Hernández-Castro, S. G., & Escoto Ponce de León, M. del C. (2011). Rendimiento académico y estilos de aprendizaje en estudiantes de psicología. Academic Performance and Learning Styles of Students in Psychology, 7, 79–92. Retrieved from
http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_7/sumario_completo/lsr_7_abril_2011.pdf
López Aguado, M., & López Alonso, A. I. (2013). Los enfoques de aprendizaje. Revisión conceptual y de investigación. Revista Colombiana de Educación, (64), 131–153. Retrieved from http://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=5009537
Monroy, F., & Pina, F. H. (2014). Factores que influyen en los enfoques de aprendizaje universitario. Una revisión sistemática. Educación XX1, 17(2), 105–124. Retrieved fromhttp://e-spacio.uned.es/revistasuned/index.php/educacionXX1/article/view/11481
Montealegre, G., & Nuñez, M. (2009). Tienen aprendizaje de calidad los estudiantes de medicina. Acta Medica Colombiana, 34(3), 122–127.
Montealegre Lynett, G., Núñez Rodríguez, M. L., & Salgado Horta, D. (2014). Enfoques de aprendizajes y variables de orden sociocultural en estudiantes de una institución de educación superior en Colombia^ies; Learning approaches and sociocultural variables in students of a college in Colombia^ien. Acta Méd.colomb, 39(4), 368–377. Retrieved from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-24482014000400010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Si el manuscrito es aceptado para publicación los derechos de reproducción serán de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad del Tolima. Ninguna publicación, nacional o extranjera, podrá reproducir ni traducir los artículos ni sus resúmenes con fines comerciales, sin previa autorización escrita del Comité Editorial de la revista Edu-Física.